Digimittari | Pk-Digi

Digimittari

Tervetuloa mittaamaan yrityksesi digitilaa. Seuraavat viisitoista kysymystä kertovat yrityksesi nykytilasta ja ohjaavan seuraaviin digiaskeliin. Vastauksista löydät reitin oikeille tasoille DigiTutor-sivustolla. 

Kysymys 1. Onko yritykselläsi nettisivut?

  • Kyllä

    Hienoa! Yrityksen hyvät nettisivut toimivat myyjänä ja markkinoijana silloinkin, kun yrittäjä nukkuu ja viettää vapaa-aikaansa. Edustavat nettisivut antavat pienestäkin yrityksestä hyvän kuvan ja jos ne ovat vielä informatiiviset niihin palataan myös myöhemmin. Muista, että hyviltä nettisivuilta pitäisi löytyä ainakin seuraavat asiat: myytävät tuotteet ja palvelut, ajantasainen hinnasto, yhteys- ja osoitetiedot sekä aukioloajat.

  • Ei

    Yrityksen hyvät nettisivut toimivat myyjänä ja markkinoijana silloinkin, kun yrittäjä nukkuu ja viettää vapaa-aikaansa. Edustavat nettisivut antavat pienestäkin yrityksestä hyvän kuvan ja jos ne ovat vielä informatiiviset niihin palataan myös myöhemmin. DigiTutorin Nettinäkyvyys-osioon on kerätty tietoja nettisivujen perustamisesta. Tämän tiedon avulla voit laittaa sivut pystyyn, joko itse tai asiantuntijan avulla. Muista, että hyviltä nettisivuilta pitäisi löytyä ainakin seuraavat asiat: myytävät tuotteet ja palvelut, ajantasainen hinnasto, yhteys- ja osoitetiedot sekä aukioloajat.

Kysymys 2. Löytyvätkö sivusi Googlen haulla?

  • Kyllä

    Hyvä! Mutta miten tästä eteenpäin? Kun asiakkaasi löytävät yrityksesi netistä, voit miettiä, miten voisit käyttää digitaalisia keinoja myynnissä ja markkinoinnissa. Voisit myös tutustua DigiTutorin Tehokkuus-osioon ja miettiä, miten esim. toiminnanohjausjärjestelmä voisi tehostaa yrityksesi toimintaa.

  • Ei

    DigiPortaiden Nettinäkyvyys-osiosta löydät tietoa siitä, miten hakukoneoptimoit sivustosi.

Kysymys 3. Seuraatko ja analysoitko nettisivujesi kävijöitä ja sitä, mitä he sivuillasi tekevät?

  • Kyllä

    Hienoa! Tärkeää, oletpa sitten itse tekemässä somepäivityksiä tai käyttämässä asiantuntijoiden apua, on miettiä mikä tässä kaikessa on tarkoituksena. Mitä haluat mainoksellasi tai kampanjallasi saavuttaa? Onko se lisämyyntiä, parannettu palvelu tai asiakaskokemus ja keitä haluat tavoittaa? Vastaamalla näihin kysymyksiin löydät myös vastaukset kysymyksiin kuinka usein, minne, millaista. Mieti vielä kuka on vastuussa mistäkin.

  • Ei

    Verkkosivuilla kävijöitä ja heidän tekemiään toimenpiteitä kannattaa seurata. Nämä tuottavat tärkeää tietoa verkkosivujen ja liiketoiminnan kehittämiselle. DigiTutorin ensimmäiseltä tasolta löydät vinkkejä esim. GoogleAnalyticsin käyttöön.

Kysymys 4. Onko yrityksellä verkkokauppa?

  • Kyllä

    Hienoa, olet ottanut jo ison digiloikan. Mieti, voisiko verkkokauppasi sisältöä vielä parantaa: Tuotteiden hyvät ja monesta eri suunnasta otetut kuvat ovat asiakkaan lähin vastine fyysiseen tuotteeseen, joten kuvien laatuun kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota. Tuotekuvauksiin kannatta panostaa, koska suuret palautusmäärät rasittavat verkkokauppaa. On arvioitu, että jopa kolmannes verkko-ostoksista palautetaan. DigiTutorin toiselta tasolta, verkkokauppa-osiosta löydät lisätietoa asiasta.

  • Ei

    Myykö yrityksesi tuotteita tai palveluita? Mietitkö, miten saat pidettyä nykyiset asiakkaasi tai lisättyä myyntiä uusille asiakkaille? Huolestuttaako paikallinen, kansallinen tai jopa kansainvälinen kilpailu asiakkaista? Verkkokauppa voi olla vastaus juuri sinulle. DigiTutorin toiselta tasolta, verkkokauppaosiosta, löydät yksityiskohtaista tietoa verkkokaupan perustamisesta.

Kysymys 5. Löytyykö verkkokauppasi google-haulla?

  • Kyllä

    Hienoa! Menestyvä verkkokauppa on luotettava ja turvallinen. Myös asiakkaan sekä verkkokauppiaan välinen vuorovaikutus on tärkeämpää kuin koskaan. Mieti, voisiko esim. chat-palvelu parantaa asiakaspalveluasi. Lisätietoa aiheesta löydät DigiTutorin toiselta portaalta.

  • Ei

    DigiPortaiden Nettinäkyvyys-osiosta löydät tietoa siitä, miten hakukoneoptimoida nettisivusi/verkkokauppasi.

Kysymys 6. Onko verkkokaupassasi tarpeeksi maksuvaihtoehtoja? Saako asiakkaasi mahdollisimman varhaisessa vaiheessa informaatiota lähetyskustannuksista ja tavoista?

  • Kyllä

    Hienoa! Muista analysoida asiakkaiden maksutapoja ja pyydä heiltä palautetta tämän suhteen. Näin voit varmistaa, että tarjolla on tarpeeksi monta vaihtoehtoa. Verkkokaupasta ostetut tuotteet tulee toimittaa asiakkaalle nopeasti, luotettavasti ja edullisesti. Toimitusajoilla ja toimitusmenetelmillä on myös suuri merkitys asiakkaan ostopäätökseen. DigiTutorin verkkokauppa-osiosta löydät lisätietoja aiheesta.

  • Ei

    Verkkokaupassa käytettäviin maksujärjestelmiin kannattaa kiinnittää huomiota. Maksutapojen valintaan vaikuttaa sekä myytävät tuotteet että asiakkaiden toiveet. Pohdi maksutapojen yhteydessä, miten tuotteet lähetetään eli postitetaanko tavarat ennen maksua vai maksun kirjautumisen jälkeen. Voidaanko tuotteet hakea myös suoraan myymälästä? Tämä tulee myös selvästi ilmoittaa verkkokaupassa. Toimitusajoilla ja toimitusmenetelmillä on myös suuri merkitys asiakkaan ostopäätökseen. DigiTutorin toisella portaalla, verkkokauppaosiossa, on lisää tietoa asiasta.

Kysymys 7. Annatko asiakkaalle tietoa tilauksen toimitusajasta ja seurannasta? Teetkö palautuksen ja tuotteen vaihdon helpoksi ja käteväksi?

  • Kyllä

    Hyvä! Verkkokauppa-asiakkaalle on erittäin tärkeää saada tieto toimitusajasta ja –vaihtoehdoista. Verkkokauppaa koskee etämyyntiä koskeva kuluttajansuojalaki. Muista, että lainsäädäntöönkin voi tulla muutoksia eli yritä pysyä ajan hermolla tämän suhteen. Usein asiantuntijablogien seuraaminen auttaa tässä.

  • Ei

    Verkkokauppa-asiakkaalle on erittäin tärkeää saada tieto toimitusajasta ja tarjota useita toimitusvaihtoehtoja. Verkkokauppaa koskee etämyyntiä koskeva kuluttajansuojalaki. Katso DigiTutorin verkkokauppaosiosta lisätietoja asiasta.

Kysymys 8. Pyydätkö asiakkailtasi palautetta ja arviointeja, joita voit hyödyntää tuotteidesi markkinoinnissa? Muistatko myös jälkimarkkinoinnin ja asiakkaan sitouttamisen?

  • Kyllä

    Hienoa! Olet viiden tähden verkkokauppias! Muista pyytää asiakkailtasi myös palautetta sekä kaupasta että tuotteista. Kuka on parempi antamaan palautetta, kuin oma asiakkaasi. Menestyvä verkkokauppa etsii jatkuvasti keinoja uusiutua. Muista, että on paljon helpompaa pitää kiinni asiakkaasta, joka on jo ostanut, kuin ruveta hankkimaan aivan uutta asiakasta.

  • Ei

    Menestyvä verkkokauppa etsii jatkuvasti keinoja uusiutua. Muista, että voit myös pyytää asiakkaitasi arvostelemaan tuotteitasi. Kuka on parempi antamaan palautetta, kuin oma asiakkaasi? Asiakkaiden sitouttaminen on erittäin tärkeää. On paljon helpompaa pitää kiinni asiakkaasta, joka on jo ostanut, kuin hankkia aivan uusi asiakas. Myös uutiskirjeen käytöstä voit lukea DigiTutorin kakkostasolta.

Kysymys 9. Jos yrityksesi toiminnalle on keskeistä ajanvaraus, onko tämä tarjolla asiakkaillesi sähköisessä muodossa?

  • Kyllä

    Hienoa! Yhä useampi asiakas haluaa varata aikansa normituntien ulkopuolella. Sähköinen varausjärjestelmä takaa, että asiakkaasi saa varattua aikansa silloin, kun se hänelle parhaiten sopii. DigiTutorin kakkostasolla saat vinkkejä miten ajanvarausjärjestelmä voi toimia myös pienimuotoisena toiminnanohjausjärjestelmänä, hinnoittelun apuna, asiakasrekisterinä sekä markkinoinnissa.

  • Ei

    Sähköinen ajanvarausjärjestelmä on töissä myös silloin, kun yrittäjä on itse vapaalla. Anna asiakkaasi päättää, milloin hän haluaa seuraavan aikansa varata. Lue lisää aiheesta DigiTutorin kakkostasolta.

Kysymys 10. Hyödynnätkö sähköistä ajanvarausjärjestelmää esim. markkinointiin?

  • Kyllä

    Hienoa! Todennäköisesti käytät ajanvarausjärjestelmää myös asiakasrekisterinä. Mieti myös, voisitko käyttää tätä apuna esim. hinnoitteluun.

  • Ei

    Hienoa! Todennäköisesti käytät ajanvarausjärjestelmää myös asiakasrekisterinä. Mieti myös, voisitko käyttää tätä apuna esim. hinnoitteluun.

Kysymys 11. Käytätkö sosiaalista mediaa yrityksesi tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa?

  • Kyllä

    Hienoa! Sosiaalinen media on helppo, nopea ja edullinen väline pienyrityksen markkinointiin. Kanavia on monenlaisia ja keskeistä onkin valita kanava sen mukaan, missä yrityksen kohderyhmään kuuluvat asiakkaat ovat. Katso asiantuntijoiden vinkit eri some-kanavien käytöstä DigiTutorin kakkostasolta.

  • Ei

    Sosiaalinen media on helppo, nopea ja edullinen väline pienyrityksen markkinointiin. Kanavia on monenlaisia ja keskeistä onkin valita kanava sen mukaan, missä yrityksen kohderyhmään kuuluvat asiakkaat ovat. Katso asiantuntijoiden vinkit eri some-kanavien käytöstä DigiTutorin kakkostasolta.

Kysymys 12. Onko yritykselläsi digitaalisen markkinoinnin strategia?

  • Kyllä

    Hienoa! Tärkeää, oletpa sitten tekemässä some-päivityksiä tai käyttämässä asiantuntijoiden apua, on miettiä, mikä tässä kaikessa on tarkoituksena. Mitä haluat mainoksellasi tai kampanjallasi saavuttaa? Onko se lisämyyntiä, parannettu palvelu tai asiakaskokemus ja keitä haluat tavoittaa? Vastaamalla näihin kysymyksiin löydät myös vastaukset kysymyksiin kuinka usein, minne, millaista. Mieti vielä, kuka on vastuussa mistäkin.

  • Ei

    Tärkeää, oletpa sitten tekemässä some-päivityksiä tai käyttämässä asiantuntijoiden apua, on miettiä, mikä tässä kaikessa on tarkoituksena. Mitä haluat mainoksellasi tai kampanjallasi saavuttaa? Onko se lisämyyntiä, parannettu palvelu tai asiakaskokemus ja keitä haluat tavoittaa? Vastaamalla näihin kysymyksiin löydät myös vastaukset kysymyksiin kuinka usein, minne, millaista. Mieti vielä, kuka on vastuussa mistäkin. DigiTutorin kakkosportaalta löydät asiantuntijoiden some-vinkkejä.

Kysymys 13. Ohjaako some-markkinointi asiakkaasi ajanvaraukseen, verkkokauppaan, nettisivuillesi?

  • Kyllä

    Hienoa! Some-markkinoinnin, kuten kaiken muunkin markkinoinnin, lopullisena tarkoituksena on tuoda euroja yrityksen kassaan.

  • Ei

    Some-markkinoinnin, kuten kaiken muunkin markkinoinnin, lopullisena tarkoituksena on tuoda euroja yrityksen kassaan. DigiTutorin kakkostasolta löydät asiantuntijan neuvot sosiaalisen median strategiaan.

Kysymys 14. Ovatko yrityksesi varastonhallinta, myynnit, laskutus, kirjanpito ja ajanvaraus yhteydessä toisiinsa sähköisesti?

  • Kyllä

    Hienoa! Olet ottanut jo aimo harppauksen liiketoimintasi digitalisointiin.

  • Ei

    Usein ajatellaan, että toiminnanohjaus ja siihen liittyvät palaset ovat vain isojen, teollisten yritysten juttu. Mutta myös pk-yritys, oli toimiala sitten mikä tahansa, voi löytää tehokkuutta toimintaansa digitaalisten välineiden kautta. DigiTutorin kolmas taso opastaa toiminnanohjauksen maailmaan.

Kysymys 15. Oletko ajatellut miten digitalisaatio voisi mahdollistaa sinun yrityksellesi ihan uudenlaista toimintaa?

  • Kyllä

    Hienoa! Olet ottanut jo ison harppauksen digimaailmaan. Peukut pystyyn, että ideat toimivat käytännössä.

  • Ei

    DigiTutorin nelosportaalta löydät keskustelua uusista liiketoimintamalleista ja ansaintalogiikoista sekä käytännön esimerkkejä siitä, mitä tämä voisi olla.

Digimittari pohjautuu Gal2 vapaan lähdekoodin työkaluun.
Get a Life- hanke. FFRC ja Turun yliopisto, Vipuvoimaa EU:lta 2007-2013
http://getalife.fi/gal2.html