Yrittäjätarinat | Pk-Digi

Yrittäjätarinat

Yrittäjien tarinoita:

 

SOMEN KÄYTTÖ YRITYSVIESTINNÄSSÄ JA -TOIMINNASSA

Maija Vartiala Eko Parturi-kampaamo Piste: Videoilla ja kuvilla osoitetaan ammattitaitoa

Miten some soveltuu yritystoimintaan?

“Some sopii erinomaisesti markkinointiin alallamme koska asiakkaalle saadaan heti kuvin/videoin osoitettua ammattitaitoa. Hiusten käsitteleminen on hyvin visuaalista puuhaa ja näin ollen kaikki some-kanavat toimivat erinomaisesti yritystoimintaan sekä markkinointiin. Somen päivitys on hyvin helppoa, joten ajattelisin että noin 5 minuutin työllä saadaan aikaan jo suhteellisen suuri näkyvyys asialle.”

 

Maria Haanpää Highlight Kauhava: Somen päivitys on jo OSA työtä

Mitä somekanavia käytät ja onko jotain uutta jota haluaisit kokeilla?

“Facebook ja Instagram ovat kumpikin käytössä. Olen myös ottamassa käyttöön Whatsappin, joka mahdollistaa esim. nopeiden peruutusaikojen jälleenmyynnin.”

Kuinka paljon ylimääräistä työtä on somen päivitys?

“Se ei ole ylimääräistä työtä vaan se on jo OSA työtä.”

 

Verkkokauppa Villikihara: Uutiskirje on tärkein markkinointikanava

”Tällä hetkellä uutiskirje on Villikihara verkkokaupan tärkein markkinointikanava. Se on halpa ja tehokas. Sitä varten on käytössä erillinen ohjelma, jolla kirjeen tulokset on helppo mitata. Automatisoinnilla uutiskirje saadaan kohdennettua asiakkaan kiinnostuksen mukaan”

 

SÄHKÖINEN AJANVARAUS:

Maija Vartiala Eko Parturi-kampaamo Piste: Sähköinen ajanvarausjärjestelmä on hintansa väärti

Mitä järjestelmää käytät?

“Timma”

Onko kallista eli onko hintansa väärti?

“Ehdottomasti hintansa väärti! Yllättävän edullinen suhteessa siihen määrään mitä se poistaa minulta työtä/ vapauttaa käteni asiakaspalveluun yrityksessä olevalle asiakkaalle. Järjestelmästä saa myös nappia painamalla ulos päiväraportin, kuukausiraporttia jne mikä helpottaa kovasti taas sitä työtä minkä joutuisin tekemään tilitoimistolleni raportoinnista.”

Onko järjestelmän käyttöönotto vaikeaa vai onnistuuko matti meikäläiseltäkin?

“Käyttöönotto oli helppoa. Timmalta soitettiin ja yhdessä aloitettiin järjestelmän ottaminen käyttöön. Lisäksi ohjelman yhteydessä on hyviä opastusvideoita jos jokin asia unohtuu. Timmalta saa aina jonkun kiinni, jos ilmenee ongelmia, joita ei ole kyllä ollut yhtään ainuttakaan niin helppo ohjelma on.”

Kuinka paljon varauksia saat netin kautta?

“Tällä hetkellä, kun järjestelmä on ollut käytössä pikkuisen yli neljä kuukautta, tulisikohan varauksista netin kautta melkein puolet.”

 

Maria Haanpää Highlight Kauhava: Ajanvarausjärjestelmä on töissä silloinkin kun minä olen vapaalla

Mistä ajatus sähköisen ajanvarausjärjestelmän käyttöönottoon?

“Itseltä tuli ajatus ja nyt on ollut käytössä jo yli 10 vuotta.”

Kuinka paljon varauksia saat netin kautta?

“Tällä hetkellä n. 20%, joista melkeinpä kaikki on tehty illalla ja viikonloppuna. Ajanvarausjärjestelmä on töissä silloinkin kun minä olen vapaalla!”

 

Nettiajanvarauksella helpotetaan asiakkaan elämää, Jurva

“Ajatus käytöstä syntyi siitä, että voisimme helpottaa asiakkaan elämää. Nyt ei ole ajasta kiinni milloin varauksen tekee. Yrityksellämme on myös eri toimipisteitä, niin järjestelmällä pystymme myös seuraamaan miten työt jakaantuvat eri pisteiden välillä.”

“Käyttöönotto oli erittäin helppoa. Ei siinä tarvitse kuin syöttää työajat, palvelut, toimipisteet, työntekijät ja työhön kuluvat ajat, niin nettivaraus on käytettävissä. Käyttö maksaa muutaman kympin kuussa, riippuen työntekijöiden määrästä. Nettiajanvaraus kannattaa, sillä maksaahan se puhelimessa oleminenkin, eikä tarvitse aloittaa viikkoa puhelinrumballa kun iso osa varauksista on tullut jo viikonlopun aikana. Työaikaa vapautuu eikä työt keskeydy jatkuvaan puhelimeen vastaamiseen.”

VERKKOKAUPPA

Verkkokaupan markkina-alue on laaja, Jurva

”Villikiharan verkkokauppa perustettiin 2007. Aluksi sitä pyöritettiin sivutoimisesti pari tuntia päivässä. Tällä hetkellä yli puolet koko firman liikevaihdosta tulee verkkokaupasta. Jos pelkästään tuotemyyntiä verrataan niin, onhan markkina-alue ihan eriluokkaa verkossa kuin kahdessa kampaamossamme Jurvassa ja Vaasassa.
Ensimmäisen verkkokaupan pystytin kokonaan itse ilman asiantuntijapalveluita, toki ostetulla ohjelmalla. Sitä ”räätälöitiin” pian ohjelmistotalossa, jotta sain ohjelmaan haluamani myyntiä ja käyttöä edistävät toiminnot. Vuonna 2012 vaihdettiin alusta kun vanha ohjelma ei enää pysynyt kehityksessä mukana. Saman ohjelman uudemmalla versiolla mennään edelleen ja omaa työtä siinä on graafinen ulkoasu, koodaukset on kaikki teetetty ammattilaisilla.

Alku meni mukavasti kun kauppa oli sivutoimista ja sitä pystyi kasvattamaan pikkuhiljaa. Varastoakin tarvitsi vain hiukan laajentaa, koska samoja tuotteita oli jo kampaamossa. Tuotekuvien ottamiseen ja niiden käsittelyyn on ollut iso apu aikaisemmasta luontokuvausharrastuksesta. Kuvankäsittelytaitoja verkkokaupan ylläpidossa tarvitaan jatkuvasti.

Verkkokaupan pyörittämisessä on haasteellista markkinointi ja näkyvyys. Google-mainonta alkaa olla niin kallista, että edullista tuotetta myyvällä kaupalla ei ole varaa siihen ja Facebook-mainonta taas vaatii paljon tietoa. Omat haasteensa asettaa kaupan kasvukin, sillä lisääntynyt myynti tekee helposti verkkokauppayrittäjästä pakkaajan ellei kauppa kasva tarpeeksi, jotta voisi palkata lisätyövoimaa. ”