Pienyrittäjän tietoturva

Hankkiessasi yritykselle tietokonetta, täytyisi kone hankkia aina tarpeen mukaan. Mieti piirrätkö, käytätkö suunnitteluun, kirjoitatko, tiedonhakuun, sähköpostit jne. Eli millaisia ominaisuuksia koneelta vaaditaan. Rahalla saa tehoa, kestävyyttä ja oikeanlaisen takuun. Riittääkö yksi tietokone? Valitsetko kannettava vai perinteinen työasema? Pitääkö olla palvelin missä yhteinen tieto on?

Tietokoneet ja muut laitteet on yrityskäytössä suojattava hyvin ja tarpeelliset varmistukset tulee myös muistaa tehdä.

  • Tietokoneet, työasemat ja palvelimet

    TAKUUT

    On olemassa kahdenlaisia takuita. OnSite-takuussa kone lähetetään huoltoon ja se palaa joskus takaisin. NBD-takuussa konetta tullaan huoltamaan paikan päälle esim. seuraavana työpäivänä. Takuun kesto on yleensä 1-5 vuotta ja se koskee kaikkia koneen mukana ostettuja lisälaitteita.

    VARMISTUS

    Usein riittää, että tarvittavista tiedoista otetaan esimerkiksi kopiot talteen ulkoiselle kiintolevylle. Varmistuksen tiheys riippuu taas tarpeesta ja miten iso työ mahdollisen ongelman korjaukseen menee. Harva tekee varmuuskopiointia liian usein! Nykyään on mahdollista myös käyttää pilvipalveluita varmistukseen. Dropbox, OneDrive jne. toimivat todella näppärästi ja ovat turvallisia.

    TIETOTURVAOHJELMISTOT

    Suosittelemme vakavasti, että yrityskoneissa käytettään tietoturvaohjelmistoa. Se suojelee monelta ongelmalta ja vähentää käyttäjän tekemien virheiden mahdollisuutta, ei toki estä kaikkea. Virustorjunta tarkistaa ja estää haitalliset sähköpostit ja verkkosivut. Käyttöjärjestelmä ja varusohjelmiston päivitykset on pidettävä kunnossa.

    PALVELINLAITTEISTO

    Hankinnassa kannattaa hyödyntää myyjän osaamista ja suosituksia. He osaavat yleensä mitoittaa palvelimen ominaisuudet yrittäjän tarpeisiin sopiviksi. Palvelinten takuut ovat samat kuin muussa tietotekniikassa. Palvelimen varmuuskopiointi voi tapahtua nauhoittamalla tai muulla ulkoisella ratkaisulla. Palvelin tulee myös suojata kattavalla tietoturvaohjelmistolla.

    Palvelimessa pyöritetään yleensä jo sellaisia määriä tietoa, että sen vikasietoisuudesta on huolehdittava. Mahdollisia vikoja joihin tulee varautua ovat: levyrikot, muistiongelmat, virtakatkokset ja virtalähdeongelmat. Pääsääntöisesti palvelimet on suunniteltu huomioimaan nämä eli ne sisältävät RAID-levyjä, UPS laitteen ja varmistusratkaisuja.

  • Yritysverkot (Kuluttajaliittymä vs. Yritysliittymä)

    Kuluttajaliittymä pienyrittäjän toimistoratkaisuna

    Pienelle yritykselle internetyhteys voi olla vain kanava josta tietoa haetaan ulkoapäin. WWW-sivut, sähköposti, toiminnanohjaus ostetaan palveluntarjoajalta. Yrityksen työntekijät ja asiakkaat käyttävät palveluita internetin välityksellä palveluntarjoajan palvelimilta. Vasta kun yrityksessä on omaa palvelin tarvetta kannattaa miettiä sisäverkon rakentamista. Nykyään saa valokuituliittymiä kotiinkin edullisesti ja niiden nopeus ja hinta ovat ihan kohdallaan.

    Yksinkertainen sisäverkko jossa on esimerkiksi internetyhteytenä 4G-yhteys, jaetaan langattomasti tietokoneille. Jos käytössä on verkkotulostin ja muutama tietokone tällainen jaettu ratkaisu toimii hyvin. Verkko on yksinkertainen toteuttaa eikä vaadi erikoisosaamista tai -laitteita. WLAN yhteys kun on suojattu riittävän hyvin niin tämä riittää. Vastaava toteutus ADSL-yhteydellä on ihan yhtä hyvä.

    Yritysliittymä

    Vasta kun toimistosta aletaan tarjoamaan asiakkaille palveluita, WWW-sivut, ajanvaraus, varastotiedot, tai jotain muuta. Pitää verkkotekniikkaan perehtyä enemmän. Internetyhteyden nopeus, saatavuus, tiedonsiirtomäärät, palomuuri, IP-osoitteet jne. Nettiyhteys tulee näissä tapauksissa muuttua yritysliittymäksi. Se tuo mahdollisuuden ylläolevaan.