Verkkokauppa

Myykö yrityksesi tuotteita tai palveluita? Mietitkö miten saat pidettyä nykyiset asiakkaasi tai lisättyäsi myyntiä uusille asiakkaille? Huolestuttaako paikallinen, kansallinen tai jopa kansainvälinen kilpailu asiakkaista? Verkkokauppa voi olla vastaus juuri sinulle.

Verkkokauppa soveltuu erityisesti sinulle, jos haluat laajentaa asiakaskuntaasi ja myydä tuotteitasi oman maantieteellisen sijaintisi ulkopuolelle. Sen ei silti tarvitse kilpailla kivijalkakaupan myynnin kanssa vaan se voi tukea sitä tuomalla lisämyyntiä. Yhä useampi asiakas haluaa tutustua valikoimaan, tuotetietoihin ja hintoihin ennen kuin sitoutuu kauppaan. Tuotteesta ja palvelusta riippuen voi verkkokauppa tietysti olla myös pääasiallinen myyntikanava. Joka tapauksessa hyvin toteutettuna se tuo yrityksellesi lisää näkyvyyttä, sekä palvelee asiakkaitasi vuorokauden ympäri kaikkialta.

Erittäin hyvä opaskokoelma verkkokaupasta:
https://www.paytrail.com/kirjasto

  • Ulkoasu ja sisältö

    Verkkokauppa on virtuaalinen tila, jossa asiakas joko viihtyy tai pakenee. Selkeä, informatiivinen ja helppotoiminen verkkokauppa toimii huomaamattomasti taustalla ja luo mielikuvaa tuotteiden laadusta ja hintatasosta.

    Tuotteiden hyvät kuvat, monesta eri suunnasta otettuna, ovat asiakkaan lähin vastine fyysiseen tuotteeseen, joten kuvien laatuun kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota. Tuotteisiin liittyvän informaation tulee olla myös mahdollisimman kattava. Ideoi pysähdyttävät otsikot ja kiinnostava ja myyvä tuotekuvaus. Hauskoja tuotekuvauksia löytyy mm. Varustelekan verkkokaupasta. https://www.varusteleka.fi/fi/. Jos suuntaat verkkokauppaasi myös Suomen rajojen ulkopuolelle huomio tuotekuvausten käännökset.

    Tuotekuvauksiin kannattaa panostaa, koska suuret palautusmäärät rasittavat verkkokauppoja. On arvioitu, että jopa kolmannes verkko-ostoksista palautetaan. Mainitse tarkat mitat, paino sekä raaka-aineet. Tuore tutkimus paljastaa, että liian myönteiset tuotearvostelut voivat lisätä palautusten määrää, kun tuotteesta saatu kuva ei vastaakaan todellisuutta. Totuudenmukaisuutta voi lisätä myös tuotevideoiden kautta.

  • Asiakaspalvelu

    Menestyvä verkkokauppa on luotettava ja turvallinen ja asiakkaan sekä verkkokauppiaan välinen vuorovaikutus on tärkeämpää kuin koskaan. Asiakas kohtaa verkkokauppiaan usean eri kanavan kautta. Kaikki sivuilla olevilla elementeillä on oma vaikutuksensa palvelukokemukseen. Tilaussivun selkeys, palautelomakkeen helppous ja chat-palveluun vastaaminen muodostaa kokonaiskäsitystä kaupasta. Reaaliaikainen Chat-toiminto on hyvää asiakaspalvelua, koska silloin asiakas saa apua juuri silloin kun hän tarvitsee. Tämä ei sido kauppiasta liikaa, koska toiminnon saa pois päältä kun asiakaspalvelijaa ei ole tavattavissa. Asiakkaalle lähtevään viestinnän kieliasuun on hyvä kiinnittää huomiota, koska kieliopillisesti korrektit vastaukset antavat ammattimaisen mielikuvan toiminnasta.

    http://documents.tips/business/ladattava-taeysversio-tee-kauppaa-netissae2009jukkalindenneteraconsulting.html

  • Analysointi ja seuranta

    Asiakkaan toimia kannattaa seurata. Jos suuri osa lopettaa ostoprosessinsa jossain tietyssä kohtaa, on tämä hyvä tiedostaa ja korjata. Löytyvätkö rahti- tai postituskulut vasta maksuvaiheen loppupuolella? Löytyvätkö mahdolliset maksutavat liian myöhään ja asiakas joutuu keskeyttämään, koska ei pysty jatkamaan? Vaaditaanko kirjautumista ja unohdetaan salasanat ja käyttäjätunnukset? Asiakkaan tie verkkokaupassa kannattaa tehdä mahdollisimman helpoksi ja joustavaksi.

    http://www.postituspojat.fi/2016/12/30/mita-jokaisen-verkkokauppiaan-pitaa-tietaa-google-analyticsista/?utm_source=facebook&utm_campaign=fb-googleanalyticsverkkokauppiaalle&utm_medium=cpm&utm_content=ecomm

  • Maksujärjestelmät

    Verkkokaupassa käytettäviin maksujärjestelmiin kannattaa kiinnittää huomiota. Valinta oikeisiin laskutapoihin on riippuvainen tuotteesta ja muusta toiminnasta. Käytä maksujärjestelmää, joka sopii yrityksellesi parhaiten. Pohdi myös sitä, miten tuotteet lähetetään eli postitetaanko tavarat ennen maksua vai maksun kirjautumisen jälkeen. Voidaanko tuotteet hakea myös suoraan myymälästä? Tämä tulee myös selvästi ilmoittaa verkkokaupassa.

    Verkkokauppaostokset vaativat aina jonkin maksutavan.

    Esim: Bambora, Checkout, Klarna, Paytrail, tilisiirto, verkkopankki, Visa ja perinteinen sähköpostilasku.

    Millä verkkokaupassa maksetaan?

  • Postitus, logistiikka ja palautukset

    Verkkokaupassa ostetut tuotteet tulee toimittaa asiakkaalle nopeasti, luotettavasti ja edullisesti. Kun myyntiä tulee enemmän, silloin kannattaa tehdä jakelusuunnitelma, jossa ei sitouduta vain yhden toimittajan palveluihin, vaan optimoidaan joustava toimitusjärjestelmä. Toimitusajoilla ja toimitusmenetelmillä on myös suuri merkitys asiakkaan ostopäätökseen. Myytävä tavara vaikuttaa kuljetuksiin.

    Sopimukset kannattaa aina neuvotella ja mahdolliset kuljetus ja seuranta palvelut integroida verkkokauppa sovellukseen.

    Matkahuolto: https://www.matkahuolto.fi
    https://www.matkahuolto.fi/fi/yrityksille/kuljetus-ja-rahtipalvelut/
    Posti: http://www.posti.fi/yritysasiakkaat/verkkokaupan-ratkaisut/
    Postin kirjepalvelut: https://www.posti.fi/yritysasiakkaat/laheta/kirje/
    DB Schenker, https://www.dbschenker.fi/log-fi-fi/start/
    Schenker: https://www.dbschenker.fi/log-fi-fi/Toimialaratkaisut/alustat.html
    https://www.dbschenker.fi/file/log-fi-fi/10857106/1tYfDhuLt-ahJrTtX_SkwoBMuLc/10957632/data/verkkokaupan_kuluttajan_ohjeet.pdf
    https://www.dbschenker.fi/file/log-fi-fi/10857106/IJcfkOZvT0VJ3Niyys–T58sOO0/10957474/data/verkkokaupan_integrointiohjeet.pdf
    DHL: http://www.dhl.fi/fi.html
    Postnord: http://www.postnord.fi/

    Kuljetus merirahtina ja lentorahtina:
    https://www.cargoworldfinland.com/
    https://www.chs.fi/fi/etusivu/

    Tullaus:
    http://www.logistiikanmaailma.fi/wiki/Vientitullaus
    http://tulli.fi/sahkoiset-palvelut/lomakkeet
    http://tulli.fi/henkiloasiakkaat/tulliselvitys/vientitavaran-tulliselvitys

    Verkkokaupan logistiikka
    Verkkokaupan pyörittäminen vaatii varasto- ja pakkaustilaa. Jos tuotteet ovat isoja tai myytäviä artikkeleita on runsaasti, tilatarve voi olla melkoinen. Pakkausmateriaali vie myös tilaa. Hyvin organisoitu varasto ja hyvä pakkaustila ovat ensiarvoisen tärkeitä sujuvan kaupanteon kannalta.

    Varaston ja lähettämisen voi myös ulkoistaa palveluntarjoajille hoidettavaksi:
    http://www.postituspojat.fi/logipaketti/?gclid=CISRxcTkhdICFUpJGQodyAICaA

  • Verkkokauppaan soveltuvat tuotteet ja palvelut

    Verkkokaupassa kannattaa keskittyä aluksi tiettyyn tuoteryhmään ja mielellään sellaiseen jonka tuntee itse hyvin ja jota ei ole muualla myynnissä. Parhaiten verkkokauppaan soveltuvat sellaiset tuotteet jotka ovat pieniä ja kevyitä (edullinen postitus), yksinkertaisen muotoisia (helppo pakata), kestäviä ja yksikertaisia toiminnoiltaan (vähän palautuksia).

    Palvelut voidaan myös tuotteistaa palvelupaketeiksi, joita voidaan myydä ja ostaa tuotteiden tavoin verkkokaupasta. Tässä on yksi hyvä esimerkki asiantuntijapalveluiden myymisestä verkkokaupassa. http://www.redesan.fi/kauppa/ Palveluiden myyminen verkossa on suhteellisen riskitöntä, koska pääoma sitoutuu vasta siinä kohtaa kun palvelua kulutetaan.

  • Verkkokauppaan liittyvä lainsäädäntö

    Verkkokauppaa koskee etämyyntiä koskeva kuluttajansuojalaki. Laki sisältää seuraavaa:

    1. Kuluttajalla on oikeus saada kaupasta vahvistus.
    2. Tuotteelle on luvattava tietty toimitusaika, viimeistään 30 vrk tilauksesta
    3. Kaupalla on 14 vrk peruutusoikeus ilman erityistä syytä.
    4. Tavaroita saa sovittaa ja paketin saa aukaista. Tuotetta ei kuitenkaan saa käyttää.
    5. Aletuotteita koskevat samat peruutussäännöt kuin muitakin tuotteita
    6. Annettava kirjalliset ohjeet, miten kauppa perutaan
    7. Yritys vastaa itse tuotteiden palautuksista johtuvista kustannuksista.

    Verkkokauppaan liittyvän lainsäädännön linkit:
    https://www.mycashflow.fi/blog/1661-uusi-verkkokauppalaki-tulee-voimaan-13-6-2014/
    http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20131211
    https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/verkkokauppa-ja-muu-etamyynti/

  • Verkkokaupan perustaminen

    Verkossa voi käydä kauppaa monella eri tavalla. Voit kokeilla aluksi vaikka jonkin valmiin kauppapaikan kautta myymistä tai hyödyntää sosiaalisen median kauppaominaisuuksia. Taitojen ja kunnianhimon kasvaessa voit siirtyä hyödyntämään palveluntarjoajien omia verkkokauppasovelluksia, joissa on mukana kaikki kaupankäyntiin tarvittavat osat. Oman verkkokauppasovelluksen pyörittäminen vaatii jo enemmän tietoteknistä osaamista.

    • Suomalaiset verkkokauppa-alustat: Esimierkiksim Vilkas, Elisa
    • Olemassa olevat kauppapaikat: Amazon.com, Huuto.net, Etsy.com
    • Sosiaalisen median kauppapaikkalisäominaisuudet: Facebook, Linked In
    • Julkaisujärjestelmien lisäosat: WordPressin Woocommerce, Drupal Commerce
    • Verkkokauppasovellukset: Magento, OpenChart

    Jos haluat oman verkkokaupan, tarvitset sitä varten suunnitellut internetsivut. Perinteiset sivut tuotetiedoin ja hinnoin ilman verkkokauppatoiminnallisuuksia eivät toimi laajemmassa kaupassa, jossa on enemmän kuin muutamia tuotteita tai palveluita.

    Voit hyödyntää olemassa olevia internetsivujasi ja osoitettasi ja näihin jo luotu verkkonäkyvyys on helpompi ohjata myös verkkokauppaan.

    Valmiita verkkokaupparatkaisuja löytyy riittämiin moneen eri tarpeeseen. Täysin uutta ohjelmistoa ei pienyrittäjän kannata lähteä rakentamaan. Suomestakin löytyy useita verkkokauppaa palveluna tuottavia yrityksiä.

    Mitä verkkokaupan perustamiseen kuuluu?

    • Domain nimi (Verkko-osoite mistä verkkokauppasi löytyy) Todennäköisesti sinulla se on jo.
    • Palvelin (Paikka missä www-sivut, verkkokauppa ja kaikki tietojärjestelmien tieto sijaitsee)
    • Verkkokauppaohjelmisto jossa koko systeemiä tullaan pyörittämään.
    • Ulkoasun suunnittelu, tuotesivut (kuvat, tekstit, hinnat, arviot)
    • Tuotteiden ja palveluiden hinnoittelu, sekä palveluiden ajanvaraus
    • Kävijäseuranta, jotta tiedät mitä verkkokaupassasi tapahtuu.
    • Maksujärjestelmät
    • Varasto ja kassajärjestelmät
    • Logistiikka

    Tässä vaiheessa ei tule säikähtää osaamisen puutetta tai miten nämä asiat hoidetaan. Valmiit palvelut sisältävät tarpeelliset ominaisuudet alkuun pääsyyn, eikä hintakaan nouse muutamaa kymppiä per kuukausi korkeammaksi.

     

    Domain

    Domain-nimi eli verkkotunnus on yksi verkkokaupan ensimmäisistä ja tärkeimmistä päätettävistä asioista.

    Domain nimi vaikuttaa huomattavasti myös google hakujen täsmäävyyteen. Jos nimestä löytyy esimerkiksi tuotteiden yleisesti haussa käytetty osa se lisää näkyvyyttä.  Esim. www.laastarinet.fi

    Verkkotunnuksen loppuosa esim. .FI, .COM, .SE kannattaa ottaa huomioon kansainvälistä näkyvyyttä silmällä pitäen.

    Verkkotunnuksen varaus on aina määräaikainen, joten sen omistuksesta kannattaa ja pitää pitää huolta.

    Lisää verkkotunnuksen varausprosessista kohdassa “Hanki domain ja palvelintila”

     

    Palvelin

    Pienyrityksille verkkokaupan alustana suosittelemme valmista palvelua.

    Verkkokauppaa pyörittämään tarvitaan palvelin. Palvelin voi olla oma, vuokrattu palvelu tai pilvipalvelutyyppinen ratkaisu. Palvelimen osalta täytyisi huolehtia varmennetusta sähkönsyötöstä, jäähdytyksistä, tietoturvasta, varmistuksista jne. Jos yrityksellä ei ole tätä varten omia palvelintiloja suosittelemme ostopalvelua.

    Palvelua taas voi ostaa kolmella eri tasolla.
    Aluksi kannattaa tutustua erilaisiin vaihtoehtoihin verkkokauppa-alustaksi ja tutustua jo olemassa olevien verkkokauppojen toimintaan ja ratkaisuihin.

    Vertailujen pohjalta pitäisi päättää, että ottaako alustaksi jonkin ohjelmistotoimittajan oman räätälöidyn ratkaisun vai itse muokattavan avoimen ratkaisun. Kumpaakin ratkaisua löytyy palveluna tai itse ylläpidettynä.

    Haluatko tehdä itse vai ostatko mieluummin valmiina palveluna? Tässä vaiheessa on hyvä muistaa, että oma työkin maksaa. Verkkokaupan (palvelimien) pyörittämiseen kuuluu aika monta muistettavaa ja huolehdittavaa asiaa ja aloituskustannukset nousevat.

    Ohjelmisto palveluna ”SaaS”, joka tarkoittaa täyden palvelun alustaa. Saat siis palvelimen, ohjelmistot ja verkkokauppa-alustan samassa palvelupaketissa. Palveluntarjoajasta riippuen sitten maksu- ja toimitus sopimukset ja liitynnän taloushallintaan.

    Palvelualusta palveluna ”PaaS” mallissa hankit palvelinalustan ja ylläpidon palveluna, mutta saat itse vastata verkkokauppasovelluksesta ja ohjelmisto ominaisuuksista.

    Infrastuktuuri palveluna ”IaaS” mallissa ostat räätälöityä konesaliympäristöä. Päätät itse palvelimet, verkot, ohjelmistot jne. Vaativin malli isoihin ympäristöihin.

     

    Verkkokauppaohjelmistot

    Verkkokauppaohjelmistoja löytyy Suomestakin kymmeniä erilaisia ja eri toimittajien tekemiä.

    Ohjelmistoista löytyy ilmaisia ns. Open Source tyyppisiä ja myös jotkin yritykset tarjoavat valmiita verkkokauppoja perusominaisuuksin palveluna ilmaiseksi. Lisäominaisuuksista tai räätälöinnistä täytyy sitten maksaa.

    Jos sinulla on jo jokin yhteistyökumppani nettisivujen kanssa kannattaa heiltä kysellä mahdollisesta osaamisesta ja tarjonnasta. Juttele muiden yrittäjien janssa heidän kokemuksistaan.

    Alla esittelemme muutamia yleisesti verkkokauppaohjelmistoja
    Olemme keränneet tänne muutamia yleisimpiä verkkokauppasovellus ohjelmistoja ja niiden esittelyjä. Keskitymme kumminkin pääasiassa verkkokauppa-alustaa tuottaviin palveluihin ja niiden esittelyihin. ”PaaS” on useimmille kumminkin helpoin, halvin ja paras vaihtoehto.

    Valmiit verkkokauppa-alustapalvelut
    Aluksi kannattaa tutustua erilaisiin vaihtoehtoihin verkkokauppa-alustaksi ja tutustua jo olemassa olevien verkkokauppojen toimintaan ja ratkaisuihin.

    Vertailujen pohjalta pitäisi päättää, että ottaako alustaksi jonkin ohjelmistotoimittajan oman räätälöidyn ratkaisun vai itse muokattavan avoimen ratkaisun. Kumpaakin ratkaisua löytyy palveluna tai itse ylläpidettynä.

    Haluatko tehdä itse vai ostatko mieluummin valmiina palveluna? Tässä vaiheessa on hyvä muistaa, että oma työkin maksaa. Verkkokaupan (palvelimien) pyörittämiseen kuuluu aika monta muistettavaa ja huolehdittavaa asiaa ja aloituskustannukset nousevat.

    Verkosta – Verkkokaupan valinta
    Vilkas – Mitä asioita pitäisi ottaa huomioon nettikauppaa perustettaessa? http://www.vilkas.fi/verkkokaupan-perustaminen
    Verkkokauppiaan tietopankki
    https://www.verkkokauppiaaksi.fi/
    Vilkaksen blogi – Myy verkossa
    www.myyverkossa.fi
    Elisa – ”5 vinkkiä, joilla onnistut verkkokauppiaana” + ladattava opas

    https://yrityksille.elisa.fi/perusta-verkkokauppa?gclid=CNir1Ozi8NACFUyLsgod1foPgQ

    ProSpercart – Verkkokaupan perustaminen + ladattava opas
    http://www.prospercart.fi/artikkelit-oppaat/verkkokaupan-perustaminen/verkkokauppaohjelmiston-valitseminen/
    MyCashflow – Verkkokaupan valinta
    https://www.mycashflow.fi/verkkokaupan-perustaminen?gclid=CKqRx_DSlNICFYxDGAodXRYDaA
    North Patrol riippumaton verkkopalveluhankintojen neuvonantaja
    https://web-ostajanopas.fi/
    Valu.fi
    https://www.valu.fi/verkkokaupan-perustaminen